dinsdag 10 september 2013

Scandinavische specialiteiten: Gravad Lax

Gravad Lax of gemarineerde, rauwe zalm.

gemarineerde rauwe zalm is héél eenvoudig te bereiden. Dit is een typisch voorgerechtje uit de Scandinavische keuken. De oorspronkelijke bereiding had als bedoeling de zalm langer te kunnen bewaren.

Je maakt best de voorbereiding 2 dagen vooraf je de zalm wil eten. 


Ingrediënten:


  • 2 stukken zalm, die op mekaar passen (bvb 2x400g)
  • 100 gr grof zeezout
  • 60gr suiker, 1 eetlepel grof gemalen peperkorrels
  • verse dille
  • citroen
Mix het zeezout, de suiker, de peper en de gehakte dille. 
Leg een plastic folie in een schaal, waar de zalm net inpast. 
Bedek met een deel van dit mengsel de bodem de schaal
Je legt één van de 2 stukken met de velkant naar beneden hierop. Bedek opnieuw met een ruime laag van het zoutmengsel. 
Leg nu het tweede stuk zalm met velkant naar boven hierop. 

De folie goed aanspannen en dichtmaken.
Je legt hier dan best een snijplank/gewicht op, zodat de zalmen goed worden aangedrukt met het zoumengsel.
Draai na 24h de ingepakte folie met de zalmen om.

Zeer fijn snijden in plakjes (zoals carpaccio), wat citroen als afwerking, combineert goed met wat rood shiso kruid.




Sneeuwscooter in Lapland

Sneeuwscooter

De sneeuwscooter, het transportmiddel bij uitstek in het Hoge Noorden. Anders, onze lokale gids voor vandaag, heeft op jonge leeftijd leren rijden met een sneeuwscooter, beetje zoals wij leren fietsen op jonge leeftijd. De ideale persoon om op een veilige manier de sneeuwscooter te leren ontdekken. We zijn in de Pinetree Lodge, ver weg van het massatoerisme. 

sneeuwscooter lapland
Sneeuwscooter met 2 personen
Voor de start van de tocht is er eerst en vooral een duidelijke veiligheidsbriefing. Gaande van hoe start ik mijn scooter tot welke houding moet ik aannemen om de gewenste richting uit te gaan samen met mijn sneeuwscooter.






Het starten en stoppen van een sneeuwscooter is cruciaal om te kunnen vertrekken. Het starten verloopt zoals met een auto, gewoon draaien aan de sleutel en hup de motor is aan. Iedere scooter heeft een grote rode emergency knop aan het stuur, je kan ze niet missen. Vanaf het moment dat je wil stoppen dan druk je deze knop in en ogenblikkelijk valt de motor stil. Enkele meter verder kom je tot stilstand.

sneeuwscooter lapland
Het besturen op zich is niet zo moeilijk, je hebt een trottel (gashendel) aan het stuur ter hoogte van je duim. Via deze trottel geef je gas en vanaf het moment je deze loslaat (in samenwerking met de rem), komt de sneeuwscooter binnen enkele meters tot stilstand. In het begin duw je heel langzaam tegen de trottel tot op het moment dat je voelt dat de sneeuwscooter zal vertrekken. Dit is de ideale snelheid om de sneeuwscooter te leren kennen. Geleidelijk aan word je gewoon aan de gevoeligheid van de trottel. Duw deze dan ook niet onmiddellijk tot op het einde, want je sneeuwscooter zal snelheden halen die je liever niet haalt.

De belangrijkste tip die onze gids ons geeft is dat me moeten leunen in de richting dat we willen rijden en stel dat je omvalt dan is het belangrijk om je benen binnen de sneeuwscooter te houden, op de voorziene voetsteunen. Op deze manier kom je nooit onder de scooter te liggen met je benen. Ga ook niet rechtstaan want dan verlies je de controle over de scooter, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
sneeuwscooter lapland noorderlicht trip
Vlak voor vertrek spreken we nog enkele tekens af om de communicatie en informatie vlot te laten verlopen. Zo weten we op tijd wanneer we moeten stoppen, snelheid moet minderen en wanneer we moeten rondkijken naar een rendier of moose.

Bij het begin van de toch is het tempo aangepast aan het niveau van de groep, langzaam dus. Maar dit is niet erg want het is toch wel even wennen aan het gedrag van het machine. Maar geleidelijk aan word je één met je scooter en komt het fun-gehalte naar boven. De gids kent de tracks van buiten en weet dan ook wanneer het toegestaan is om de snelheid op te drijven. Hij kent ook de plaatsen waar het mogelijk is om in de diepsneeuw te rijden. Want vergeet niet dat er onder de sneeuw rotsen, boomstronken, obstakels liggen die je door de sneeuw niet kan zien. Blijf dus ten alle tijde op de tracks en volg de gids.
sneeuwscooter lapland

Na een tijdje krijg je gevoel met het machine en verloopt de tocht zeer aangenaam. Op den duur heb je tijd om rond te kijken en te genieten van de prachtige natuur en het witte landschap. Deze activiteit lijkt gevaarlijk, maar er gebeuren slechts sporadisch (kleine) ongevallen, net vanwege de strenge veiligheidsvoorschriften. Een activiteit met een hoog fun-gehalte ook al ben je niet verzot op motorische voertuigen.

woensdag 21 augustus 2013

Husky

Op zoek naar één van de meest natuurlijke activiteiten waar zelf de meest energieke personen tot rust komen? Dan is een tocht met de husky’s in lapland de absolute winnaar.


husky lapland
Je glijdt over bevroren meren in een prachtig wit landschap en waant je als een echte avonturier. Het enige wat je hoort is de slee die door de sneeuw glijdt en gehijg van de honden. Voor de rest alleen maar rust.

De husky’s zijn ware sporters, zelfs topsporters. tijdens de zomermaanden hebben ze hun rustperiode want dan is het te warm voor hen. Ze trainen vanaf september om tijdens de wintermaanden in topconditie te zijn zodat ze je een onvergetelijk avontuur kunnen bezorgen. De honden trekken de slee niet omdat ze gestraft zijn, maar omdat ze dit willen. Vanaf het moment dat ze de harnassen zien, kan je het enthousiasme zien en horen in de kennel. De honden krijgen een harnas om op een comfortabele manier de slee te trekken.

husky lapland
Het besturen van een slee is op zich niet zo moeilijk. Je neemt achteraan de slee plaats, met je 2 voeten op de slee. Met je 2 handen neem je de bar vast, op deze manier ben je mooi in evenwicht en voel je de slee perfect aan. Er is één belangrijk onderdeel aan de slee en dit is de rem. De honden zijn zo enthousiast dat zelfs als je stilstaat je steeds met 2 voeten op rem moet staan. Anders denken de honden dat ze mogen vertrekken en zijn ze weg zonder bestuurder, wat natuurlijk niet de bedoeling is. 

husky lapland
De track die we volgen is op de meeste plaatsen mooi vlak, maar af en toe gaat het natuurlijk op en neer. Wanneer het bergop gaat, moet je mee duwen zodat de honden ontlast worden van alle trekkracht. Stel je eens voor in hun plaats, dan zou je het ook appreciëren dat iemand op de lastige momenten wat mee helpt. Je blijft met één voet op de slee staan en met de ander voet duw je mee. Zou verlies je de controle niet en help je de honden. Ook wanneer het bergaf gaat moet je remmen, want anders kom je met je slee tegen de honden aan. Wat ze natuurlijk niet zo leuk vinden en ook kwetsuren tot gevolg kunnen hebben. Vanaf het moment dat je bergaf gaat, ga je rustig op de rem staan. Af en toe moeten we natuurlijk ook een bocht nemen en dan is het belangrijk om voor de bocht te remmen en niet in de bocht. Om een bocht makkelijk te nemen is het aangeraden om mee naar binnen te leunen.


husky lapland
De gidsen stoppen regelmatig om te controleren of alles in orde is, zo ook met de honden J. De honden kunnen wel eens vast komen te zitten in de trekkabels. Dan mag je niet de fout maken om je slee zo maar te verlaten. Want net op dat moment kunnen de honden beslissen om terug te vertrekken en is je slee weg zonder jezelf, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Wat je wel mag doen, is de slede stoppen en met je 2 voeten op de rem blijven staan, op deze manier is het duidelijk voor de honden dat ze moeten stoppen. Dan geef je door aan de slede voor je dat er een probleem is, dit gaat door tot aan de gids. Probeer nooit zelf een probleem op te lossen zonder inbreng of instructies van de gids, meestal zal dit slecht aflopen (honden weg zonder bestuurder). 
  
 husky lapland
Meer informatie en tal van lange huskytochten kan je vinden op de site van Xpore the North.